26/2 - Bok som berör mig

Från och med idag och sju dagar framåt kommer jag skriva något om mig. Börjar med bok som berör mig.
Börjar inte direkt gråta tack vare en bok, men en bok som gjorde mig nedstämd och fick mit att tänka är: SÅLD av Sally Grindley.

Handlar om en flicka som lever ett lyckligt med fattigt liv på den kinesiska landsbyggsden. En dag tvingas mamman sälja henne, då köps hon av en rik man, hennes uppgift är att vara familjens hembiträde 24 timmar om dygnet och senare gifta sig med deras förståndshandikappade son. Hon lyckas fly och skaffa sig ett jobb på en leksaksfabrik, men på jobbet blir hon bara utnyttjad. Ett jobb som riskerar henne hälsa och liv, mot en jättedålig lön.

Det som berörde mig mest var hur sjukt det är att barn som har det bättre lekar med leksaker, ett annat barn riskerat livet för att tillverka, och måste göra för att ha råd att leva.

Rekommenderar den verkligen :)

/Elin






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0